keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Yrittäjyys hiusalalla

Yrittäjyyttä ja siihen liittyviä toimintoija kannattaa tarkastella aina alaan kuuluvien toimintojen kautta. Alamme on ihmisläheistä palvelutoimintaa, johon vaikuttavat omata osaltaan asiakas, palvelun tuottaja (kosmetologi tai parturi-kampaaja) sekä yritystoiminnasta vastuussa oleva henkilö. Alla on tarkasteltu erikseen näiden toimijoiden vaikuttavuutta yrityksen toimintaan sekä sitä millaisia erityispiirteitä he omalta osaltaan tuovat siihen.

Asiakkaan näkökulmasta:Palvelu on asiakkaalle aina henkilökohtainen tilanne, jossa luottamus ja yhteisymmärrys ovat keskeisiä osa-alueita.
Asiakas odottaa, että tuotetietous on ammattitaitoista ja palvelu kokonaisvaltaista.
Palveluaika on vain minulle varattua ja ajanvaraus suoritetaan pääsääntöisesti juuri omalle kosmetologille tai parturi-kampaajalle.
Palvelun ja kotihoitotuotteiden hinnoittelussa ratkaisee usein miten tuotteen hinta vastaa laatua. Palvelutilanne tuo ja luo elämyksiä sekä tuottaa nautintoa ja mielihyvää.
Asiakas usein luottaa alan asiantuntijaan niin paljon, että hän siirtää oman päätösvaltansa ja vastuun ammattilaiselle.

Palvelun tuottajan näkökulmasta:
Kosmetologin tai parturi-kampaajan työ on monipuolista, jossa pääsee toteuttamaan itseään.
Tuotetietous osa ammattitaitoa ja se on siirrettävissä yksilölliseen asiakasohjaukseen.
Alan ammattilaisilla on epäsäännöllinen työaika sekä lounas- ja kahvitauot.
Aina silloin tällöin itsestä riippumattomista syistä joutuu ylitöihin (palvelutilanteen venyminen tai muuttuminen).
Alan ammattilaiselta vaaditaan seuraavia taitoja:
· keskustelutaitoa
· kuuntelutaitoa
· vuorovaikutustaitoa
· monipuolisia kädentaitoja
· fyysisen ja henkisen kuormituksen sietokykyä
· omasta jaksamisesta huolehtimista
· asiakkaan huomioiminen 100 % -> sosiaalisuus, joustavuus, täsmällisyys, hienovaraisuus, käytöstavat
· luottamuksellisuutta
· erilaisiin asiakastilanteisiin heittäytymiskykyä
· itsenäistä työskentelykykyä -> itseluottamus -> osaaminen
· jatkuva kouluttautumishalukkuutta sekä itsensä kehittäminen

Yrittäjän näkökulmasta:
Alojen yrityksissä toiminnallista myyntiä ja asiakasmäärää ei voi määrällisesti kasvattaa, koska tietyt työvaiheet vaativat aina tietyn ajan toteutukseen.
Kauneushoitoloiden ja parturi-kampaamojen yritysten varastotilat ja tuotetilaukset ovat pienet. Työympäristöstä ja siitä huolehtimiseen panostetaan vaihtelevasti.
Asiakaskunnan kerääminen ja sen pitäminen vaatii työtä ja asettaa haasteita sekä ulkoiselle että sisäiselle markkinoinnille. Kauneudenhoitoalalla suunnitellaan ja toteutetaan markkinointia keskimääräisesti vähemmän.
Yrityksen aukioloajat tulee palvella liikeidean mukaisesti asiakkaita.
Tuotteiden, sekä palvelujen että kotihoitotuotteiden menekin seurantaa valvotaan yleisesti mutu-menetelmällä (musta tuntuu), jolloin yrityksen toiminnasta vastuussa oleva henkilö ei tarkkaan tiedä mikä palvelu tai tuote todellisuudessa tuottaa tai millainen ostovolyymi on saatu markkinoinnilla aikaan.
Alojen yrittäjät omistautuvat yrittäjyyteen, koska he tiedostavat sen tosiseikan, että tulos on viimekädessä kiinni omasta työpanoksesta.
Yleensä kauneusalan yrittäjän loma – aikojen suunnittelu ja niiden toteuttaminen ei noudata yleisiä lomakäytänteitä. Toki poikkeuksia aloilta löytyy.

Muun osaamisen arviointitehtävä:
a) Pohdiskele itsenäisesti oman alasi ominaisuuksia ja erityispiirteitä suhteessa muihin
palvelualojen yrityksiin esim. kaupan alan tai ravintola-alan yrittäjät .
b) Tutustu naisyrittäjyyteen , jota alamme edustaa lähes 100 %., googleta esim. hakusanalla naisyrittäjyys.
Liitä pohdintasi tuotos tehtävääsi.

2 kommenttia: